Bokningssida

Bokningskö för tjänstebokningar

Med hjälp av väntelistan för tjänstebokningar kan kunder välja att ställa sig i kö för lediga tider om de inte hittar en lämplig tid på bokningssidan. Kunder kan skriva in ytterligare information om önskad tid och även sätta en tidsgräns för kön, vilket gör det lättare för personalen att hitta en lämplig tid för dem när tider blir tillgängliga.

När en kund har anmält sig till kön, visas anmälan i kölistan på personalens sida.

Aktivering

Du kan aktivera bokningskön via vyerna Inställningar -> Tillägg genom att aktivera tillägget för bokningskö. När tillägget är aktiverat visas bokningskövyn på personalens sida och bokningssidan erbjuder möjligheten för kunder att anmäla sig till kön.

Om du inte vill erbjuda kön som ett alternativ på bokningssidan, kan du inaktivera kön från Inställningar -> Bokningssida -> Bokningsbara tider-sektionen genom att stänga av inställningen "Tillåt kö för tjänstebokningar".

Du kan också göra samma inställning användarspecifik från "Ange användarspecifika bokningsbara tider"-avsnittet under användarens avancerade inställningar.

Anmälan till kön på bokningssidan

Kunden påbörjar bokningen på bokningssidan som vanligt och gör sina val på det vanliga sättet fram till steget där de väljer tid. När tillägget är aktiverat erbjuder bokningssidan, förutom tider, också möjligheten att anmäla sig till kön.

När en kund väljer att ställa sig i kö för en tid från bokningssidan, går de vidare till nästa sida där de kan ange eventuell ytterligare information om önskad tid och eventuell tidsgräns för köanmälan.

Andra val, såsom plats, resurs, tjänst eller gruppstorlek, baseras på tidigare steg för köanmälan. Slutligen frågas kunden på vanligt sätt efter kontaktuppgifter, baserat på vilka antingen ett nytt kundkort skapas eller kön kopplas till ett befintligt kundkort, liknande hur det görs med bokningar.

Kön på personalens sida

Anställda kan se anmälningar till kön i vyn "Bokningskö". En anställd kan gå och granska inkomna anmälningar när de har en ledig tid i kalendern, så att de vet vilken plats och hur lång tid som är tillgänglig. Då kan personalen filtrera anmälningarna baserat på plats, resurs eller längden på den lediga tiden för att hitta en lämplig anmälan som fyller den lediga tiden.

När en lämplig anmälan har hittats kan personalen skapa en ny bokning från anmälan med hjälp av knappen "Flytta till kalender". Då byter Slotti till bokningskalendern och anmälan visas som ett kort i stil med "flytta tid" i det nedre området av skärmen. När personalen väljer en tid i kalendern genom att klicka eller markera, fylls bokningsinformationen automatiskt i med valen från anmälan, och personalen kan redigera informationen och spara den nya bokningen som vanligt, precis som med vilken annan ny bokning som helst.

Det skickas inget separat meddelande om att "din köplats har ändrats till en bokning", utan man förlitar sig på att personalen väljer att skicka en bokningsbekräftelse i samband med sparandet eller på annat sätt informerar kunden. Personal kan också vid behov ta bort en kunds köanmälan, till exempel i en situation där kunden meddelar att de inte längre vill stå i kön.

Förhoppningsvis var denna guide till hjälp! Om du behöver mer information, var god kontakta supporten på info@slotti.fi, vi hjälper gärna.