Kassa / Produktregister / Produkter

Returnering av produkter

Alltid går det inte som man hade tänkt sig och ibland kommer kunden tillbaka med produkten och frågar om att få pengarna tillbaka. Slottis kassa stöder som tur även returnering av produkter.

Returnering då kunden har sparat kvittot

Då kunden har med sig kvittot, gör följande:

  1. Klicka på Andra → Produkt retur (nere till vänster).
  2. Mata in kvittonumret från kundens kvitto och klicka enter (eller välj Sök).
  3. Lägg till de produkter som ska returneras genom att klicka på "+" -knappen.
  4. Klicka på Retur OK.

Returnering då kunden inte har sparat kvittot

Om kunden inte har med sig kvittot så kan du ändå, om du vill, göra en returnering.

Gör enligt följande:

  1. Lägg i fakturan till produkten som ska returneras (på samma sätt som då du säljer en produkt).
  2. Istället för en betalningsmetod, välj Andra → Produkt retur.
  3. Den inmatade produkten syns i Retur-räkningen i returfönstret.
  4. Välj produktens ursprungliga försäljare så att returneringen skrivs in i rätt försäljningsrapport.
  5. Klicka på Retur OK.

Var syns returneringarna?

Returneringarna syns i inventarieförändringsrapporten som tillagda produkter, dvs. inventariets mängd växer. Returneringen syns även i produktens ursprungliga försäljares försäljningsrapport som negativ, dvs. den ursprungliga försäljningen "upphävs".

Eftersom returneringen av en produkt syns i produktens ursprungliga försäljares försäljningsrapport, kan vem som helst ta emot returneringar för en annan försäljares del. Dvs. rapporteringen blir rätt med tanke på t.ex. försäljningsprovision.

Förhoppningsvis var dessa instruktioner hjälpsamma! Om du behöver tilläggsinformation, kontakta oss via info@slotti.fi, vi hjälper gärna till.