Kassa / maksupääte

Slotti-kassa ja integroitu Worldline Lane/3000 maksupääte

Slotti Kassaan on mahdollista yhdistää Worldlinen Lane/3000 kiinteä maksupääte. Tällöin kassasta voidaan ohjata mm. seuraavia maksupäätteen toimintoja:

  • Korttimaksun aloitus
  • Maksun palautus
  • Tapahtumien lähetys

Lue tarvittaessa ohjeet maksupäätteen yhdistämisestä

Lue lisää Worldlinen Lane/3000 maksupäätteen asetuksista

Päivittäinen käyttö

Löydät tarvittaessa laitteen päivittäisestä käytöstä myös tarkempia ohjeita laitteen mukana tulevasta ohjekirjasta.

Korttimyynti

Syötä kassassa kuittirivit normaalisti ja aloita korttimyynti klikkaamalla kassasta kortti-maksutapaa. Klikkaa aukeavasta ikkunasta Lähetä maksupäätteeseen ja valitse tarvittaessa oikea myyjä, jos kyseessä on monikäyttäjäpääte. Maksupäätteessä pitäisi tällöin näkyä alkava korttimyynti ja päätteen ruudussa lukee Syötä kortti. Tämän jälkeen voit antaa päätteen asiakkaalle kortin ja pin-koodin syöttämistä varten.

Onnistuneen korttimaksun päätteeksi kassa tulostaa yhdistetyn kassakuitin, mistä ilmenee Slotin normaali tuote- ja palveluerittely sekä lisäksi korttimyynnin tekniset tiedot kuitin loppussa. Tarkistathan aina ennen kuitin antamista asiakkaalle, että siinä lukee "maksettu", eikä esim. "hylätty" tai "peruutettu" eikä alaosassa lue "kauppiaan kappale".

Kauppiaan kuitit

Jos päätteen asetuksiin on pyydetty päälle kauppiaan kuitit, kuittitulostin tulostaa aina myynnistä ensiksi kauppiaan kuitin. Ota tämä talteen ja paina OK. Kun korttimaksuikkuna kysyy Ota kuitti?, jolloin kassa tulostaa asiakkaan kuitin.

Maksupääteyhteyden ohitus

Jos maksu halutaan veloittaa muulla kuin integroidulla maksupäätteellä, maksupääteyhteys voidaan ohittaa klikkaamalla korttimaksuikkunassa Hyväksy maksu (ohita maksupääteyhteys) -nappia. Tällöin korttimaksu tulee hoitaa käsin aloittamalla korttimaksu suoraan maksupäätteestä.

Tapahtumien lähetys

Worldlinen maksupäätteillä tulee lähettää päivän korttitapahtumat aina päivän päätteeksi. Voit aloittaa tapahtumien lähetyksen kassan Raportit-välilehdeltä klikkaamalla alareunassa olevaa Lähetä maksupäätteen tapahtumat -nappia.

Suosittelemme vertaamaan, että maksupäätteen päivän yhteismyynti täsmää Slotissa kassan korttimyyntiin. Näin varmistat, että kaikki korttitapahtumat ovat tallentuneet oikein sekä Slottiin että maksupäätteeseen.

Jos edellisen päivän tapahtumat ovat lähettämättä seuraavana päivänä, maksupääte kieltäytyy tekemästä uusia korttimaksuja virheilmoituksella Lähetä tapahtumat, kunnes tapahtumat on lähetetty.

Palautus / korjaus

Korttimyyntejä on mahdollista palauttaa / korjata normaalin kassatapahtuman korjausikkunan kautta. Korjausikkunassa näkyy Tee korttimyynnin palautus -kohta, jonka voit rastittaa halutessasi kassatapahtuman korjaamisen yhteydessä myös palauttaa summan asiakkaan tilille.

Korjauksen aikana maksupääte pyytää ensin asiakkaan korttia ja tämän jälkeen kuittitulostin tulostaa asiakkaan sekä kauppiaan kappaleet. Paina OK, jos pääte kysyy Ota kuitti?. Kauppiaan tulee allekirjoittaa asiakkaan kappale.

Maksupäätevalikko

Kun integroitu maksupääte on käytössä, Slotin kassan vasemmassa yläreunassa näkyy maksupääteikoni. Kun maksupääteyhteys on kunnossa, ikoni näkyy vihreänä. Punainen ikoni tarkoittaa, ettei laitteeseen saada yhteyttä. Klikkaamalla ikonia saat auki maksupäätevalikon, mistä voit tulostaa uudelleen viimeisimmän maksutapahtuman ja keskeyttää menossa olevan tapahtuman.

Ongelmatapauksissa

Alla on listattuna ratkaisuja yleisimpiin ongelmatilanteisiin. Ongelmatapauksissa voit olla yhteydessä, joko Slotin tai Worldlinen tukeen. Jos ongelma liittyy kassaohjelmaan, otathan ensisijaisesti Slotin tukeen yhteyttä.

Korttimyyntiä ei saa tehtyä, laitteessa lukee "lähetä tapahtumat"

Todennäköisesti edellisen päivän tapahtumia ei ole lähetetty. Lähetä tapahtumat kassan Raportit-välilehdeltä.

Kassa ei tulostanut kuittia

Tarkista, että kuittitulostin on päällä ja kuittirullaa on jäljellä riittävästi. Voit kokeilla tulostaa kuitin uudelleen, joko Tapahtumat-välilehdeltä tai klikkaamalla maksupääteikonia kassasta ja sen jälkeen aukeavan valikon alta Tulosta viimeisin kuitti.

Jos olet vaihtanut esimerkiksi reititintä tai muita verkkolaitteita, otathan Slotin tukeen yhteyttä, niin selvitämme yhdessä tarvitseeko asetuksia päivittää.

Kassa sanoo "maksupääte on varattu"

Tämä virheilmoitus tarkoittaa yleensä, että maksupäätteellä on toinen maksutapahtuma tai tapahtumien lähetys kesken.

Näin voi tapahtua esimerkiksi, jos asiakas ehtii syöttää kortin päätteeseen ennenkuin kassasta on painettu Lähetä maksupäätteeseen. Tällöin ota tarvittaessa kortti ulos päätteestä ja keskeytä maksu, joko painamalla päätteestä stop-nappia tai klikkaamalla kassan maksupääte-nappia ja aukeavasta valikosta Keskeytä menossa oleva tapahtuma.

Kokeile tämän jälkeen lähettää tapahtuma uudelleen päätteelle. Jos pääte tuntuu edelleen olevan jumissa, katso laitteen uudelleenkäynnistys alla.

Laitteen uudelleenkäynnistys

Jos maksupääte vaikuttaa jumittavan useamman minuutin jossain operaatiossa, voit kokeilla käynnistää maksupäätteen uudelleen painamalla clear ja piste/pilkku-näppäimet pohjaan samanaikaisesti pariksi sekunniksi. Laitteen pitäisi tällöin sammua ja käynnistyä uudestaan itsestään. Jos laite ei vieläkään sammu, katso laitteen sammuttaminen.

Laitteen sammuttaminen

Lane 3000-laitteissa ei ole erillistä virtakytkintä, vaan laite sammutetaan irroittamalla virtajohto seinästä.

Toivottavasti tästä ohjeesta oli apua! Jos tarvitset lisätietoja, olethan yhteydessä tukeen osoitteessa info@slotti.fi, autamme mielellämme.