/ Kassa

Slotti-kassa ja integroitu Bambora ICT250 maksupääte

Slotti-kassaan on mahdollista yhdistää Bamboran ICT250 kiinteä maksupääte. Tällöin kassasta voidaan ohjata mm. seuraavia maksupäätteen toimintoja:

  • Korttimaksun aloitus
  • Maksun palautus
  • Tapahtumien lähetys

Lue tarvittaessa ohjeet maksupäätteen yhdistämisestä

Lue lisää Bambora ICT250 maksupäätteen asetuksista

Päivittäinen käyttö

Löydät tarvittaessa laitteen päivittäisestä käytöstä myös tarkempia ohjeita laitteen mukana tulevasta ohjekirjasta.

Korttimyynti

Syötä kassassa kuittirivit normaalisti ja aloita korttimyynti klikkaamalla kassasta kortti-maksutapaa. Klikkaa aukeavasta ikkunasta "lähetä maksupäätteeseen" ja valitse tarvittaessa oikea myyjä jos kyseessä on monikäyttäjäpääte. Maksupäätteessä pitäisi tällöin näkyä alkava korttimyynti ja päätteen ruudussa lukee "syötä kortti". Tämän jälkeen voit antaa päätteen asiakkaalle kortin ja pin-koodin syöttämistä varten.

Onnistuneen korttimaksun päätteeksi kassa tulostaa yhdistetyn kassakuitin mistä ilmenee Slotin normaali tuote- ja palveluerittely sekä lisäksi korttimyynnin tekniset tiedot kuitin loppussa. Tarkistathan aina ennen kuitin antamista asiakkaalle että siinä lukee "maksettu", eikä esim. "hylätty", "peruutettu" ja että alaosassa ei lue "kauppiaan kappale".

Kauppiaan kuitit

Jos päätteen asetuksiin on pyydetty päälle kauppiaan kuitit niin kuittitulostin tulostaa aina myynnistä ensiksi kauppiaan kuitin. Ota tämä talteen ja paina "OK" kun korttimaksuikkuna kysyy "Ota kuitti?" jolloin kassa tulostaa asiakkaan kuitin.

Maksupääteyhteyden ohitus

Jos maksu halutaan veloittaa muulla kuin integroidulla maksupäätteellä, maksupääteyhteys voidaan ohittaa klikkaamalla korttimaksuikkunassa "Hyväksy maksu (ohita maksupääteyhteys)"-nappia. Tällöin korttimaksu tulee hoitaa käsin aloittamalla korttimaksu suoraan maksupäätteestä.

Tapahtumien lähetys

Bamboran maksupäätteillä tulee lähettää päivän korttitapahtumat aina päivän päätteeksi. Voit aloittaa tapahtumien lähetyksen kassan raportit-välilehdeltä klikkaamalla alareunassa olevaa "Lähetä maksupäätteen tapahtumat"-nappia.

Suosittelemme että vertaat maksupäätteen päivän yhteismyyntiä ja vertaat että se täsmää Slotissa kassan korttimyyntiin. Näin varmistat että kaikki korttitapahtumat ovat tallentuneet oikein sekä Slottiin että maksupäätteeseen.

Jos edellisen päivän tapahtumat ovat lähettämättä seuraavana päivänä maksupääte kieltäytyy tekemästä uusia korttimaksuja virheilmoituksella "lähetä tapahtumat" kunnes tapahtumat on lähetetty.

Palautus / korjaus

Korttimyyntejä on mahdollista palauttaa / korjata normaalin kassatapahtuman korjausikkunan kautta. Korjausikkunassa näkyy "tee korttimyynnin palautus"-rasti jonka voit rastittaa jos haluat kassatapahtuman korjaamisen yhteydessä myös palauttaa summan asiakkaan tilille.

Korjauksen aikana maksupääte pyytää asiakkaan korttia ensin, tämän jälkeen kuittitulostin tulostaa asiakkaan ja kauppiaan kappaleet. Paina "OK" jos pääte kysyy "Ota kuitti?". Kauppiaan tulee allekirjoittaa asiakkaan kappale.

Maksupäätevalikko

Kun integroitu maksupääte on käytössä Slotin kassan vasemmassa yläreunassa näkyy maksupääteikoni. Kun maksupääteyhteys on kunnossa ikoni näkyy vihreänä, punainen ikoni tarkoittaa että laitteeseen ei saada yhteyttä. Klikkaamalla ikonia saat auki maksupäätevalikon mistä voit tulostaa uudelleen viimeisimmän maksutapahtuman ja keskeyttää menossa olevan tapahtuman.

Ongelmatapauksissa

Alla on listattuna ratkaisuja yleisimpiin ongelmatilanteisiin. Ongelmatapauksissa voit olla yhteydessä joko Slotin tai Bamboran tukeen, jos ongelma liittyy kassaohjelmaan otathan ensisijaisesti Slotin tukeen yhteyttä ensin.

Korttimyyntiä ei saa tehtyä, laitteessa lukee "lähetä tapahtumat"

Todennäköisesti edellisen päivän tapahtumia ei ole lähetetty. Lähetä tapahtumat kassan raportit-välilehdeltä.

Kassa ei tulostanut kuittia

Tarkista että kuittitulostin on päällä ja että kuittirullaa on jäljellä riittävästi. Voit kokeilla tulostaa kuitin uudelleen joko tapahtumat-välilehdeltä tai klikkaamalla maksupääteikonia kassasta ja aukeavan valikon alta "tulosta viimeisin kuitti".

Jos olet vaihtanut esim. reititintä tai muita verkkolaitteita ota tukeen yhteyttä niin selvitämme yhdessä tarvitseeko asetuksia päivittää.

Kassa sanoo "maksupääte on varattu"

Tämä virheilmoitus tarkoittaa yleensä että maksupäätteellä on toinen maksutapahtuma tai tapahtumien lähetys kesken.

Näin voi tapahtua esimerkiksi jos asiakas ehtii syöttää kortin päätteeseen ennenkuin kassasta on painettu "lähetä maksupäätteeseen". Tällöin ota tarvittaessa kortti ulos päätteestä ja keskeytä maksu joko painamalla päätteestä stop-nappia tai klikkaamalla kassan maksupääte-nappia ja aukeavasta valikosta "keskeytä menossa oleva tapahtuma".

Kokeile tämän jälkeen lähettää tapahtuma uudelleen päätteelle. Jos pääte tuntuu edelleen olevan jumissa, kts. laitteen uudelleenkäynnistys alla.

Laitteen uudelleenkäynnistys

Jos maksupääte vaikuttaa jumittavan useamman minuutin jossain operaatiossa voit kokeilla käynnistää maksupäätteen uudelleen painamalla clear ja piste/pilkku-näppäimet pohjaan samanaikaisesti pariksi sekunniksi. Laitteen pitäisi tällöin sammua ja käynnistyä uudestaan itsestään. Jos laite ei vieläkään sammu, kts. laitteen sammuttaminen.

Laitteen sammuttaminen

ICT250-laitteissa ei ole erillistä virtakytkintä vaan laite sammutetaan irroittamalla virtajohto seinästä.