Begränsning av bokningsbara tjänster
I normala fall är alla tjänster bokningsbara under de bestämda arbetstiderna, men vid behov kan arbetstider begränsas för specifika tjänster. Begränsning av bokningsbara tjänster kan göras via Arbetstider-fliken med hjälp av flexibla arbetstider.
Tjänstebegränsning med taggar
Då du till en arbetstid bifogar en tagg, kan du begränsa att endast de tjänster med samma tagg är bokningsbara. Om du exempelvis vid någon tid endast vill erbjuda nya tjänster så kan du till arbetstiden lägga till en tagg Ny. På så sätt blir endast tjänsterna med taggen Ny bokningsbara för arbetstiden i fråga.
Om dina tjänster ännu inte har taggar, kan dessa skapas via Inställningar → Taggar och därefter kan de läggas till i tjänster via Inställningar → Tjänster → Avancerade inställningar. Om taggar kan du läsa mera här.
Du observerar väl att en begränsning ska bifogas till varje flexibel arbetstid så att funktionen blir korrekt. Exempel: nya och gamla tjänster används med taggarna Ny och Gammal. Om en viss arbetstid begränsas för nya tjänster med taggen Ny så ska resterande arbetstider begränsas med taggen Gammal.
Tjänstebegränsning för vissa tjänster
Då du bifogar en tjänst till en arbetstid, kan du begränsa att endast vissa tjänster är bokningsbara. Om du exempelvis vissa dagar endast vill erbjuda lediga tider till möten så kan du till arbetstiden bifoga tjänsten Möte.
Du observerar väl att en begränsning ska bifogas till varje flexibel arbetstid så att funktionen blir korrekt. Om du exempelvis begränsar en viss arbetstid för möten så ska resterande arbetstider begränsas för andra tjänster.
Förhoppningsvis var dessa instruktioner hjälpsamma! Om du behöver tilläggsinformation, kontakta oss via info@slotti.fi, vi hjälper gärna till.