Tilläggstjänster

Med hjälp av Tilläggstjänster-tillägget kan du åt kunden erbjuda tilläggstjänster i samband med en bokningsbar tjänst. Tilläggstjänster kan bifogas i en tjänst efter tilläggets aktivering via inställningarna.

Aktivering

  1. Aktivera tillägget via Inställningar → Tillägg -sidan.
  2. Tilläggstjänsterna hittas via Inställningar → Tjänster -sidan i tjänsternas uppgifter.
Tjänst som också erbjuds som tilläggstjänst

Du kan i en tjänst bifoga en tilläggstjänst genom att från tjänstens uppgifter välja Lägg till tilläggstjänst och välja en tjänst.

Då du bifogar en tilläggstjänst så kan du utöver det normala välja en avvikande extra tid och ett avvikande extra pris som används då denna tjänst bokas i samband med huvudtjänsten. I övriga fall adderas tilläggstjänstens normala tid och pris till i totaltiden och -priset.

Tjänst som endast erbjuds som tilläggstjänst

Du kan lägga till en tilläggstjänst som endast erbjuds i samband med en annan tjänst. Tilläggstjänsten läggs till på samma sätt som andra tjänster, men som typ av tjänst väljs Tilläggstjänst.

Tilläggstjänster på bokningssidan

Då en tilläggstjänster har bifogats i en huvudtjänst så erbjuds dessa åt kunden efter att kunden har valt en huvudtjänst.

Kundens valda tilläggstjänster visas i bokningsuppgifterna samt i bokningsbekräftelsen som skickas per e-post åt kunden. Tilläggstjänstens tid samt pris adderas automatiskt till bokningens totaltid och -pris.

Ändra ordning för tilläggstjänster

Som standard visas tilläggstjänsterna på bokningssidan i den ordningen som de har bifogats i en tjänst, men om du vill kan ordningen ändras.

Ordningen kan ändras via Inställningar → Tjänster -sidan i den tjänsts uppgifter var tilläggstjänsterna har bifogats. Genom att klicka på den blåa Ändra ordning -knappen kan du med hjälp av pilarna flytta en tilläggstjänst uppåt eller neråt i listan.

Genom att klicka på den gröna Färdig -knappen sparas ordningen och efter att tjänstens uppgifter har sparats syns även förändringen på bokningssidan.

Tilläggstjänster i de anställdas system

Då tilläggstjänster har lagts till i en bokning så syns det i bokningen en plus-ikon. Tilläggstjänster som valts via bokningssidan samt via sidan för de anställda, är listade i bokningsfönstret.

Om en ny bokning läggs till via sidan för de anställda så kan en tilläggstjänst väljas från en lista och som följd förlängs bokningens tid med tiden för tilläggstjänsten.

Förhoppningsvis var dessa instruktioner hjälpsamma! Om du behöver tilläggsinformation, kontakta oss via info@slotti.fi, vi hjälper gärna till.