Taggar

I Slotti är det möjligt att lägga till taggar till tjänster, bokningar, kunder och verksamhetsställen, vilket underlättar strukturering av en fullspäckad kalender. Med hjälp av taggarna kan du t.ex. märka ut vilken tjänst en kund har bokat, vilken bokning som ska faktureras, vilka kunder som är VIP-kunder och till vilket verksamhetsställe en bokning har gjorts.

Om begränsning av bokningsbara tjänster med hjälp av taggar kan du läsa här.

Lägg till och redigera

Taggar kan läggas till och redigeras via Inställningar → Taggar. Taggarnas namn syns i samband med tjänster, bokningar, kunder eller verksamhetsställen och beskrivningen av taggen syns i listan till vänster. Du kan till taggarna välja en färg samt olika egenskaper.

Bokning

Du kan i listan ordna taggarna med hjälp av pilarna. Ordningen spelar roll i sådana fall då taggens färg väljer vilken färg bokningen är. Då beror bokningens färg på vilken av taggarna som ligger högst upp i listan.

Tjänst, kund och verksamhetsställe

Du kan till en tagg välja Fasthängande som egenskap. Om du därefter lägger till taggen i en tjänst, kundkort eller verksamhetsställe så kopieras den automatiskt till en bokning av denna kund eller en bokning till detta verksamhetsställe.

Taggar kan bifogas till tjänster via Inställningar Tjänster, till kunder via Kunder -fliken och till verksamhetsställen via Inställningar Verksamhetsställen.

Sökning av bokningar och kunder

Sökning av bokningar och kunder fungerar även med hjälp av taggar. Du kan söka med en tagg och ett sökord eller med en eller flera taggar samtidigt. Sökningen sker med Sök-knappen (förstoringsglaset), vilken hittas överst på Bokningar-sidan.

Om du vill söka efter bokningar eller kunder som inte innehåller en viss tagg så görs detta med att lägga till ett "!" framför taggen.

Rapporter

Taggar syns även i bokningsrapporterna som kan laddas ner via Rapporter → Laddningsbara rapporter. Du kan gå igenom kunder baserat på taggar och öppna bokningar direkt i Slotti.

Förhoppningsvis var dessa instruktioner hjälpsamma! Om du behöver tilläggsinformation, kontakta oss via info@slotti.fi, vi hjälper gärna till.