Stamkundsprogram - Förmånsnivåer

Typen av stamkundsprogram kan väljas via Inställningar Stamkunder Övriga inställningar. Med hjälp av förmånsnivåer kan du dela in förmånerna i olika nivåer. Då kan kunderna samla ihop förmåner enligt de behövliga mängderna poäng.

Poäng

Ihopsamling av poäng

Du kan välja om poäng samlas ihop baserat på mängden spenderade pengar eller med avseende på gjorda inköp.

Vid behov kan du även välja undantag för ihopsamling av poäng från produkter och tjänster. Denna funktion kan användas t.ex. om du inte vill att alla produkter ska ge samma mängd poäng med avseende på en euro.

Reglerna för ihopsamling av poäng fungerar i noggrannhetsordning, dvs. poängen samlas enligt följande:

  1. Regler för tjänster / produkter
  2. Regler för tjänstekategorier / produktkategorier
  3. Regler för tjänster / produkter med "Alla" som mål
  4. Regler för kategorier med "Alla" som mål
  5. Allmänna regeln

Åldrande av poäng

Du kan välja när poäng föråldras och tas bort från poängsaldot. Poängens föråldringstid börjar den dagen då poängen har samlats ihop. Du observerar väl att det lönar sig att bestämma en föråldringstid, annars ligger alla kunder på den högsta förmånsnivån efter en tid.

Förmåner

Förmånsnivåer

Genom att klicka på Skapa exempel på förmånsnivåer så skapas ett exempel på hur förmånsnivåerna kan se ut. Förmånsnivåerna kan t.ex. delas in i Brons-, Silver- och Guld-nivåer, var Brons-nivån uppnås med det minsta antalet poäng, men Guld-nivån ger de bästa förmånerna.

Förmåner som erbjuds åt kunder efter ihopsamling av poäng kan väljas enligt egna behov. En förmån kan t.ex. vara en viss procent- eller mängdrabatt som gäller alla inköp eller specifika produkter.

Genom att rikta förmåner till tilläggstjänster eller nya tjänster / produkter, kan du enkelt presentera övrigt utbud åt kunder. Med hjälp av förmåner kan du även styra kunder till att använda mindre kända tjänster och produkter.

Användning

Då en kund har samlat en behövlig mängd poäng och uppnått en viss förmånsnivå, meddelar Slotti detta i kundregistret och i kassan. Därefter kan förmånerna för nivån erbjudas åt kunden.

Då stamkundsprogrammets inställningar, poäng och förmåner är klara, kan du fortsätta med att skapa stamkundskonton. Mera information hittas här.

Förhoppningsvis var dessa instruktioner hjälpsamma! Om du behöver tilläggsinformation, kontakta oss via info@slotti.fi, vi hjälper gärna till.