Jonotuslista palveluvarauksille
Palveluvarausten jonotuslistan avulla asiakas voi valita ilmoittautua jonottamaan vapautuvia aikoja, mikäli ei löydä varaussivulta sopivaa aikaa. Asiakas voi kirjata lisätiedot toivotusta ajasta sekä asettaa jonotukselle takarajan jotta työntekijän olisi helpompi löytää hänelle sopiva aika, kun aikoja vapautuu.
Kun asiakas on iloittautunut jonoon, tulee ilmoittautuminen näkyviin työntekijäpuolen varausjono-näkymässä.
Käyttöönotto
Varausjonon saa käyttöön Asetukset -> Lisäosat -näkymästä, ottamalla varausjono-lisäosan käyttööön. Kun lisäosa on käytössä, näkyy työntekeijäpuolella varausjono-näkymä ja varaussivu tarjoaa ilmoittautumista jonoon.
Mikäli varaussivun ei haluta tarjoavan jonoa vaihtoehtona, voidaan jonottaminen kieltää Asetukset -> Varaussivu -> Varattavat ajat-osiosta, ottamalla Salli jonotus palveluvarauksiin -asetus pois päältä.
Saman asetuksen saa myös käyttäjäkohtaiseksi Määritä käyttäjäkohtaiset varttavat ajat-kohdasta.
Jonoon ilmoittautuminen varaussivulla
Asiakas aloittaa varauksen teon normaalisti varaussivulla ja tekee valintansa tavalliseen tapaan aina ajanvalintavaiheeseen asti. Lisäosan ollessa käytössä varaussivulla on tarjolla aikojen lisäksi myös mahdollisuus ilmoittautua jonoon.
Kun asiakas valitsee varaussivulta jonottamaan aikaa, hän siirtyy seuraavalle sivulle, jolla häneltä kysytään mahdolliset lisätiedot toivotusta ajasta ja jonoilmoittautumisen voimassaolon mahdollinen takaraja.
Muut valinnat kuten toimipiste, resurssi, palvelu tai ryhmäkoko otetaan jonoilmoittautumiselle aiempien askelien perusteella. Lopuksi asiakkaalta kysytään tavalliseen tapaan yhteystiedot, joiden perusteella luodaan joko uusi asiakaskortti tai jonotus liitetään olemassaolevaan asiakaskorttiin, kuten ajanvarauksien kanssa.
Jonotus työntekijäpuolella
Työntekijä näkee jonoon tehdyt ilmoittautumiset Varausjono-näkymässä. Työntekijä voi mennä tarkastelemaan tulleita ilmottautumisia, kun hänelle on vapautunut aika kalenteriin, jolloin hän tietää mille toimpisteelle ja minkä kestoinen aika on saatavilla. Tällöin työntekijä voi filtteröidä ilmoittautumisia toimipisteen, resurssin tai vapaana olevan ajan keston perusteella, löytääkseen sopivan ilmoittautumisen jolla täyttää vapautuneen ajan.
Kun sopiva ilmoittautuminen on löytynyt, työntekijä voi luoda ilmoittautumisesta uuden varauksen Vie kalenteriin-painikkeen avulla. Tällöin työntekijä siirretään varauskalenterin puolelle ja ilmoittautuminen on valittuna "siirrä aika"-tyylisenä korttina ruudun alareunassa. Kun työntekijä valitsee ajan kalenterista klikkaamalla tai maalaamalla, täyttyy varauksen tiedot automaattisesti ilmoittautumisen valinnoilla ja työntekijä voi muokata tietoja ja tallentaa uuden varauksen normaalisti, kuten minkä tahansa uuden varauksen.
Jonotuksesta ei lähetetä erillistä "jonotuksesi muuttui varaukseksi" -ilmoitusta, vaan luotetaan siihen että työntekijä valitsee lähettää varausvahvistuksen tallennuksen yhteydessä, tai muuten tiedottaa asiakasta.. Työntekijä saa myös tarvittaessa poistaa asiakkaan jono-ilmoittautumisen esimerkiksi tilanteessa, jossa asiakas ilmoittaa ettei haluakkaan olla enää jonossa.
Toivottavasti tästä ohjeesta oli apua! Jos tarvitset lisätietoja, olethan yhteydessä tukeen osoitteessa info@slotti.fi, autamme mielellämme.